Fødemiddelallergi

Fødemiddelallergi er voksende helbredsproblem, der anslåes at påvirke op mod 40% af befolkningen i større eller mindre grad. Symptomerne på fødemiddelallergi kan være meget forskellige, og kan være medvirkende til en lang række kroniske sygdomme – bl.a, eczem, migræne, astma, colitis ulcerosa og morbus cronh.

Der er to typer af fødemiddelreaktioner: Umiddelbare fødemiddelreaktioner, hvor symptomerne melder sig kort efter indtagelse, og forsinkede fødemiddelreaktioner, hvor symptomerne opstår timer eller dage efter indtagelse.

Ved Aarhus Privatklinik tester vi både for umiddelbare- og forsinkede fødemiddelallergi med den avancerede Allergix IgGE/IgG4 undersøgelse fra Geneve Diagnostics.

(Se eksempel på allergi-rapport på IgG4 Fødemiddelallergi test )

To typer fødevarereaktioner

Der er to typer af fødemiddelreaktioner, som omfatter to forskellige typer af antistofproduktion i blodet:

Umiddelbare fødemiddelreaktioner (Type 1 allergi med IgE antistoffer)
Øjeblikkelige fødemiddelallergi indtræffer hurtigt inden for 3 timer efter man har spist. Den er sædvanligvis forårsaget af et højt niveau af IgE antistoffer i blodet, som producerer en øjeblikkelig allergisk respons. Det er en tydelig, histamin-udløst reaktion velkendt til mange mennesker i form af nyseanfald, nældefeber,hovedpine, asthma og hududslæt.

IgE-prøven udføres med Fluorescent Enzyme Immuno Assay (F.E.I.A.).

Forsinkede fødemiddelreaktioner (Type II /-III allergi med IgG1 / IgG4 antistoffer)
Imodsætning til umiddelbare fødemiddelreaktioner, kan forsinkede fødemiddelreaktioner være noget sværere at fange. Symptomerne ved forsinket fødemiddelallergi indtræder nemlig ikke umiddelbart efter fødevareindtagelsen, men fra timer helt op mod dage senere. Forsinkelt fødemiddelallargi kaldes også “skjult fødemiddelallergi”, da den i forhold til den umiddelbare variant er sværere at opdage.

IgG1 / IgG4-prøven udføres ved Enzyme Linked Immuno Sorbent Assay (E.L.I.S.A.).

Ved Aarhus Privatklinik tester vi både for umiddelbare- og forsinkede fødemiddelallergi med den avancerede Allergix IgG4/IgGE undersøgelse fra Geneve Diagnostics. Blodprøven indhentes i forbindelse med konsultationen og sendes herefter med kurer til Metametrix Labs i USA.

Når blodprøven er analyseret og der forelægger svar, udarbejdes der en skriftlig rapport med resultatet, som gennemgåes ved følgekonsultationen. På basis af prøveresultatet tilrettelægges en behandlingsplan og det videre forløb drøftes.

Vi anbefaler fødemiddelallergi-test ved følgende sygdomme:

Mave/Tarm-sygdomme

IBS (Irriteret tyktarm)

IBD (Inflammatorisk tarmsygdom)

• Crohns
  • Colitis Ulcerosa
Kronisk Træthedssyndrom

Som kan skyldes følgende:

1) Immunforstyrrelser

2) Infektionssygdomme (virus/baktierier)