EDTA-behandling

Åreforkalkning er en kronisk, fremadskridende kredsløbssygdom, som fremkaldes af tiltagende belægninger på pulsårernes inderside. Den øgede belægning kan gradvis lukke af for blodtilførslen til hjerte, hjerne, benene, øjnene og andre vitale organer.

Når åreforkalkning nedsætter blodtilførslen, begynder symptomerne at melde sig – typisk som brystsmerter, kortåndethed, besvimelser, svimmelhed, lægsmerter eller kolde fødder. I hjertet kan der være tale om en blodprop; i benene koldbrand med amputation til følge; eller i hjernen et slagtilfælde.

Mulighederne i den konventionelle medicin er ofte begrænsede til livslang hjertemedicin eller omfattende kirurgiske indgreb, som f.eks. bypass operationer, ballon-udvidelser eller amputationer.

EDTA behandling er en effektiv, sikker metode til at genoprette blodtilførslen uden kirurgi for patienter med blodåreforsnævringer fremkaldt af åreforkalkning. Infusioner af magnesium-EDTA standser åreforkalkning ved multiple steder i det biologiske forløb.

p

EDTA er en forkortelse for ethylen diamin tetra acetat, et kemisk stof, som har den egenskab, at det binder metalioner til sig, og blev oprindeligt brugt i behandlingen af metalforgiftning. (Læs mere – “Hvad er EDTA”)

Hvordan virker EDTA-behandling mod åreforkalkning?

Åreforkalkning (atherosklerose) er en kompleks proces karakteriseret ved den langsomme opbygning af ”plaque” – et fagudtryk for aflejringer i blodårens indre væg bestående af fedt, kolesterol, calcium og fibrin (blodstørkningsprotein). EDTAs store styrke er behandlingens evne til gunstigt at influere alle stadier i udviklingen af atherosklerotisk plaque.

Det ses allerede i åreforkalkningens indledende fase ved iltningen af LDL-kolesterol og lipoprotein a. Både LDL og lipoprotein(a) er lipoproteiner – d.v.s. proteiner som transporterer fedt i blodet. Strukturmæssigt er de næsten identiske, og de indebærer begge en øget risiko for plaquevækst og blodprop. Det er dog først når de iltes, at de to lipoproteiner bliver farlige.

Iltning sker på grund af uhæmmede frie radikaler reaktioner, som er ødelæggende for cellehinden. Når pulsårens overfladeceller beskadiges begynder en koagulationsprocess, hvorved blodplader og fibrin ophobes i karvæggen. Ophobningen danner en tiltagende belægning, som i de sene faser af plaquedannelsesprocessen forkalkes grundet øget calcium i blodet.

EDTA bremser for ophobningen af LDL-kolesterol og lipoprotein a ved at udrense overskydende jern og kobber fra blodet. Herudover nesættes blodets indhold af ioniseret calcium ved hver behandling, hvorfor behandlingen mindsker størkningsreaktioner, kar-spasmer og blodplade sammenklumpninger.

Genoprettelse af normal blodtilførsel foregår ved fornyelse af beskadigede bio-systemer:

• Pulsårerne udvides: magnesium-EDTA er kar-udvidende
  • Belægninger afkalkes: calcium trækkes ud af forkalkede belægninger
  • Blodet fortyndes: propdannende sammenklumpninger af blodplader reduceres
  • Åreforkalkning standses
  • LDL-iltning og lipoprotein(a) nedsættes, så skader i karvæggen forebygges
  • Metal kelation (-udrensning) af jern, kobber, bly og kadmium forårsager en millionfold reduktion af fri radikal reaktioner i blodårerne.

Selve behandlingen gives via et drop bestående af EDTA (EthylenDiaminTetraAcetat), magnesium og C-vitamin, som formidles intravenøst over 3 timer, 2 gange om ugen i en serie på sædvanligvis 24-36 behandlinger.

Den intravenøse del udgør grundlaget for behandlingsforløbet. For optimal virkning bør dette suppleres med nødvendige livstilsændringer, som f.eks. kost og motionsvaner. Antallet af behandlinger er afhængig af sygdommens sværhedsgrad. Der foretages kontrol hver 8. behandling for at monitorere patientens fremskridt.

(Læs mere – “Behandlingsforløbet med EDTA”)

Hos Aarhus Privatklinik individualiseres behandlingen med sideløbende diætbehandling, tilskudsterapi og fokus på risikofaktorer – (f.eks. rygning, overvægt, forhøjet blodtryk, kolesterol forstyrrelser og stress).

Vi anbefaler EDTA-behandling mod følgende sygdomme:

Åreforkalkning

Åreforkalkning i hjertet (Angina Pectoris)

Åreforkalkning i benene (Claudicatio Intermittens)

Åreforkalning i øjnene (Macula Degeneration)

Tungmetalforgiftning

Bly

Cadmium

Alluminium

Kontakt Os

Åbningstid

Mandag-Torsdag, kl. 9.00-16.00. Fredag: Lukket.

Telefontid

Mandag-Torsdag, fra kl. 10.00-11.00 og fra kl. 13.00-14.00.

OBS!

Torsdag d. 8/11 + Torsdag d. 15/11 holder vi lukket grundet omfattende VVS-arbejde.

Af den grund vil vi ikke kunne tage imod telefonopkald. Læg derfor venligst en besked i stedet.

Så vender vi tilbage.

Åbningstid

Mandag-Torsdag, kl. 9.00-16.00. Fredag: Lukket.

Telefontid

Mandag-Torsdag, fra kl. 10.00-11.00 og fra kl. 13.00-14.00.

Udfyld kontaktformularen nedenunder og fortæl os om din situation.

Så vil vi gøre hvad vi kan for at hjælpe dig. Det lover vi!